STEM4you(th) Σύνοψη
Το πρόγραμμα STEM4you(th) στοχεύει στην δημιουργία μιας σειράς διεπιστημονικών μαθημάτων, τα οποία έχουν ως στόχο την εξοικείωση των νέων, και ιδιαίτερα των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μεταξύ των ηλικιών 14-19 ετών, με τους κύριους κλάδους του STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) με στόχο την υποστήριξη αλλά και την παραγωγή κινήτρων, τόσο στο πλαίσιο της τυπικής όσο και στο πλαίσιο της άτυπης εκπαίδευσης, ώστε οι νέοι να ακολουθήσουν καριέρες που σχετίζονται με τις φυσικές επιστήμες.
Το περιεχόμενο του προγράμματος οργανώνεται πάνω στην βάση 6 κλάδων του STEM: των Μαθηματικών, της Φυσικής, της Αστρονομίας, της Χημείας, της Μηχανολογίας και της Ιατρικής. Για κάθε έναν κλάδο θα παρουσιάζονται 7-9 προκλήσεις, μέσα από την πρακτική τους εφαρμογή τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στο εκπαιδευτικό έργο. Στόχος είναι να αναδειχθούν οι συγκεκριμένες δεξιότητες και γνωστικές ικανότητες οι οποίες αναπτύσσονται μέσα από το STEM καθώς και o συσχετισμός τους με τις σύγχρονες και τις μελλοντικές ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς εργασίας.
Το πρόγραμμα STEM4You(th) προσφέρει μία συνολική θεώρηση των κλάδων του STEM αλλά και των εργασιακών χαρακτηριστικών τα οποία σχετίζονται με αυτούς τους κλάδους, στοχεύοντας στο να βοηθήσει τους νέους ανθρώπους να κάνουν συνειδητές επιλογές για το μέλλον τους (σχετικά με το αντικείμενο και το πεδίο των σπουδών τους και την τελική απόφαση για την εκλογή της σταδιοδρομίας τους).
Ο σκοπός και οι στόχοι του προγράμματος STEM4you(th) είναι:
– Ένας διεπιστημονικός οδηγός, ο οποίος αναπτύσσεται ώστε να είναι συμβατός με πολλαπλούς διαύλους αξιοποίησης (τυπική εκπαίδευση: εξω-σχολικές δραστηριότητες στην εκπαίδευση, άτυπη εκπαίδευση: φεστιβάλ επιστήμης, διαλέξεις οργανωμένες από πανεπιστήμια, ελεύθερα προσβάσιμο διαδικτυακό υλικό αυτοδιδασκαλίας).
– Τυπικές και άτυπες μεθοδολογίες και εργαλεία, προσαρμοσμένες για να παρουσιάσουν τις επιστημονικές προκλήσεις με ελκυστικό τρόπο (μάθηση μέσω του πειραματισμού, μάθηση μέσω του παιχνιδιού, Επιστήμη του Πολίτη στα σχολεία).
– Εισηγήσεις για τις αρτιότερες εκπαιδευτικές πρακτικές του προγράμματος STEM, και για τα επίσημα σχολικά προγράμματα (νέο υλικό για την εκπαιδευτική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης).
– Σχεδιασμός για την εκμετάλλευση σε ευρεία κλίμακα των αποτελεσμάτων του προγράμματος από ψηφιακές επιστημονικές κοινότητες, (όπως η SCIENTIX), από εκπαιδευτικά δίκτυα, από οργανώσεις εκπαιδευτικών, και από δίκτυα εταίρων.
Το πρόγραμμα STEM4you(th) αποτελείται από μία ισχυρή κοινοπραξία, με εμπειρία στις παιδαγωγικές μεθοδολογίες, την οικονομική έρευνα και την έρευνα κοινωνικού περιεχομένου.
STEM4youth ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ
H Research Paths ανέπτυξε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος STEM4youth ένα μάθημα αστρονομίας βασισμένο στις αρχές του STEM
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ Μαθήματος
- Να αναπτύξει 10 μαθήματα αστρονομίας τα οποία απευθύνονται σε μαθητές 14-15 ετών
- Να αυξήσει το ενδιαφέρον και τα κίνητρα των φοιτητών για την αστρονομία
- Να βοηθήσει του μαθητές ώστε να βελτιώσουν τις επιστημονικές τους δεξιότητες και τη δημιουργικότητά τους
- Να προωθήσει μια διεπιστημονική προσέγγιση στη διδασκαλία της αστρονομίας
- Να αναπτύξει τη συναισθηματική κατανόηση των μαθητών μέσω της χρήσης εκπαιδευτικών εργαλείων όπως η αφήγηση ιστοριών (storytelling)
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ
Το μάθημα της αστρονομίας αποτελείται από:
- Τρία μαθήματα που εισάγουν τους μαθητές σε γενικά αστρονομικά θέματα, όπως η ιστορία των θεωριών σχετικά με το σύμπαν και η δομή του ηλιακού συστήματος.
- Τέσσερα μαθήματα που ασχολούνται με ερωτήματα που αφορούν την εξερεύνηση του διαστήματος αλλά και με ζητήματα ζωτικής σημασίας για τη ζωή μας (πχ Πώς έγινε η κατασκευή των διαστημικών σκαφών και των δορυφόρων, πώς επηρεάζουν οι δορυφόροι τις ζωές μας, πόσο σημαντικό είναι το φαινόμενο του θερμοκηπίου για τη ζωή)
- Τρία μαθήματα που εισάγουν τους μαθητές σε ορισμένες από τις βασικές έννοιες της επιστημολογίας, όπως η έννοια του επιστημονικού νόμου και η έννοια και η εφαρμογή της επιστημονικής μεθόδου.
To μάθημα της αστρονομίας καθώς και όλο το εκπαιδευτικό υλικό που έχει παραχθεί στα πλαίσια του STEM4You(th) έχει αναρτηθεί στην ψηφιακή πλατφόρμα του έργου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://olcms.stem4youth.pl/discipline
Αναλυτικά τα μαθήματα είναι:
1. ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/63
2. ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/69
3. O HΛΙΟΣ ΤΟ ΜΟΝΟ ΑΣΤΡΟ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/77
4. TO ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟΥ ΚΑΙ Η ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/68
5. ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/70
6. ΤΕΧΝΗΤΟΙ ΔΟΡΥΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ Ι
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/78
7. ΤΕΧΝΗΤΟΙ ΔΟΡΥΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΙI
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/81
8. ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ I – ΒΑΡΥΤΗΤA
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/67
9. ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΙΙ – ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΚΕΠΛΕΡ
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/66
10. Η ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ
https://olcms.stem4youth.pl/content_item/detail/79
ΣΥΝΕΔΡΙΑ – ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ:
Τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια με πρακτικά. Ενδεικτικά:
- Στεφανίδης K., Μπαμπασίδης Γ., Πάνου E., Βέρδης A., Κασούτας, Μ., Παπασπύρου, Π. & Κόκκοτας Σ. “The STEM4youth project: The Astronomy course” στα Πρακτικά του 5ου Συνεδρίου: «Νέος Παιδαγωγός», 28-29 Απριλίου 2018, Αθήνα.
Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.1302374
link: https://zenodo.org/record/1302374#.XBbbGFwzZPY
- Βέρδης A., Κόκκοτας Σ. & Πάνου E. “Rasch analysis of a collection of astronomy items”, στα Πρακτικά του 2ου Συνεδρίου της Ελληνικής Εταιρείας Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης,11-13 Μαΐου 2018, Αθήνα.
Doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.1469846
link: https://zenodo.org/record/1469846#.XBbby1wzZPY
- Πάνου , Στεφανίδης K., Μπαμπασίδης Γ., Βέρδης A., Κόκκοτας Σ., Παπασπύρου Π., Κασούτας Μ. & Μουσάς Ξ. “Astronomy in Greece’s secondary education: The STEM4you(th) project”, στα Πρακτικά του 10ου Jubilee Διεθνούς Συνεδρίου της Βαλκανικής Ένωσης Φυσικής, 26–30 Αυγούστου 2018, Σόφια, Βουλγαρία.
Doi: https://doi.org/10.1063/1.5099029
link: https://aip.scitation.org/doi/abs/10.1063/1.5099029